РЕЗОЛЮЦІЯ КРУГЛОГО СТОЛУ
Податковий кодекс України – контрольний постріл в голову?
Податкова реформа є наріжним каменем для зламу тенденції економічного спаду, що перетворює Україну в одну з найбідніших країн регіону.
Після падіння ВВП країни на 6,8% в 2014 році і близько 11% очікуваного падіння в 2015-му, економічні показники України співставні з тим, що демонструють неуспішні африканські країни. Планові темпи зростання в 2016-му і подальших роках, які уряд закладає в макроекономічну політику, дозволяють сподіватися на повернення до рівня економічних показників 2013 року лише після 2020 року, що ми вважаємо неприйнятним для нашої країни.
Ми, учасники круглого столу «Податковий кодекс України – контрольний постріл в голову?», підтримуємо авторський колектив законопроекту №3357 і наполягаємо на рішучих змінах, неприпустимості напівкроків у реформах. Так званий «компромісний» варіант податкової реформи від Кабінету міністрів України, на нашу думку, не поверне до життя кволу економіку та не призведе до реальної трансформації відносин у суспільстві.
Враховуючи:
що – проект КМУ, не стосується питань впливу реалізації акта та ринок праці (ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА до проекту Закону України «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні»), принципово неприйнятними для нас є наступні складові урядового законопроекту та їх наслідки:
– адміністративна реформа фіскальної служби — ДФС зберігає можливість трактувати законодавство як завгодно та самостійно встановлювати собі правила та процедури, а тому безлад та знущання над бізнесом залишаються;
– ліквідація податкової міліції (лише зміна назви) – а отже, податковий терор бізнесу буде продовжено;
– ускладнюється і обмежується використання спрощеної системи оподаткування малим бізнесом;
– оподаткування фонду оплати праці за ставками – 18% податку на доходи фізичних осіб + 20% єдиного соціального внеску + 1,5% військового збору – не створює тих умов, за яких відбудеться суттєва детінізація заробітних плат;
– оподаткування дивідендів за ставкою 18% у поєднанні з оподаткуванням прибутку за ставкою 18% залишають країну інвестиційно непривабливою;
– оподаткування прибутку за формулою чинного законодавства зберігатиме податок на прибуток в якості корупційного, подовжуватиме функціонування схем виведення капіталу та збір податку за принципами так званого «податкового навантаження» через адміністративний тиск ДФС;
– збереження дискреційних норм, що дозволяють знімати податковий кредит за формальними підставами: наявність помилок у податковій накладній та порушення вимог підзаконних актів при її реєстрації; надання ДФС можливості впливати на черговість виконання заявок на відшкодування ПДВ.
Підтримуючи:
Механізми усунення всіх наведених недоліків враховано в проекті 3357, який прагне зробити українську податкову систему однією із взірцевих в регіоні, зробити потужний ривок в рейтингах легкості ведення бізнесу і податкового навантаження. На жаль, політичне гальмування його розгляду не дозволяє прогресивним нормам законопроекту вступити в дію вже з початку 2016 року – через брак часу.
Ми закликаємо народних депутатів України прийняти виважене рішення стосовно роботи української економіки в 2016 році, а саме:
1. Терміново прийняти законопроект №3357 в першому читанні. Вдосконалення податкового законодавства в подальшому проводити на базі цього проекту.
2. Доручити уряду на базі прийнятого за основу законопроекту в широкому діалозі з експертами, бізнесом, вимогами міжнародних фінансових організацій провести його доопрацювання і прийняття в 1 кварталі 2016 року як результат суспільного договору і консенсусу.
3. Сформувати бюджет 2016 року на базі чинного податкового законодавства з урахуванням зниження єдиного соціального внеску на 40% (коефіцієнт 0,6) і відміни додаткового імпортного збору, витримавши затверджений меморандумом з МВФ показник граничного дефіциту бюджету.
4. Подовжити мораторій на перевірки малого бізнесу на 2016 рік.
5. Погодити з малим бізнесом такий формат функціонування спрощеної системи оподаткування, який заохочує підприємницьку ініціативу і зайнятість, одночасно запобігаючи її неправомірному використанню великим бізнесом.
Прийняти рішення:
Лише після виконання вказаних пунктів прогресивні за своїми намірами зміни будуть позитивно сприйняті суспільством, що є головною запорукою успішності реформ.
У разі використання практики протискання неузгоджених рішеннь з суспільством через Верховну Раду України, та не враховуючи пропозицій зазначених в резолюції круглого столу, громадський сектор буде вдаватися до акцій протесту з вимогами відставки економічного блоку Уряду та Прем’єр-міністра України.